aida model

AIDA – Modellen du skal kende

AIDA er en kommunikation model, der kan hjælpe dig med at få den rigtige reaktion fra din modtager – uanset om det er et instagram post, en reklame, en kampagne eller måske et nyhedsbrev. 💻⁠ Det er derfor en rigtig god idé at have AIDA modellen med i tankerne, hver gang du laver content.

Modellen tager dig igennem fire steps:


👉🏽 1. A – ATTENTION:⁠
Første step er at skabe noget, der fanger modtagerens opmærksomhed. ⁠Noget, der får dem til at stoppe op. Her kan du bruge et fotografi, en video, en animation eller lign. 

👉🏽 2. I – INTEREST:⁠
Nu har du modtagerens opmærksomhed og næste skridt er at skabe interesse . Det kan du f.eks. gøre ved at vise flere billeder, skrive fængende ord, bruge niche snak mm. ⁠

👉🏽 3. D – DESIRE:⁠
Når du har vækket modtagerens interesse, skal du have dem til at hungre, ønske og drømme om dit produkt. Det kan du bl.a. gøre ved at bruge vendinger som:⁠
begrænsede pladser” ⁠
kun til de få“⁠
helt unik mulighed” ⁠
Dette skaber en “sense of urgency” og får modtageren til at tage action.⁠

👉🏽 4. A – ACTION:⁠
Sidste step er action, eller som jeg tidligere har snakket om “call to action“. Det kan være at synliggøre en handling; en knap eller andet der sætter en særlig reaktion igang og gør det nemt og attraktivt for modtageren at handle nu og her.

AIDA bruges verden over fordi den fungerer. ⁠Så brug modellen næste gang du skal i gang med en kampagne, nyhedsbrev eller andet. ⁠

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.